Přehled poradenských služeb

23.4.2021 - Aneta Rypáčková

Poradenští pracovníci školy


1. Poradenské činnosti poskytované výchovným poradcem


Mgr. Lenka Kubrová – vykonává všechny práce spojené s funkcí výchovného poradce (výchovné a výukové obtíže, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, zápis do 1.tříd , koordinace třídních učitelů, spolupráce s PPP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou)  pro všechny žáky školy:

Náplň práce:

  • vede evidenci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • organizuje reedukační činnost
  • kontroluje platnost zpráv, spolupracuje se zákonnými zástupci v případě dalších vyšetření
  • poskytuje ostatním vyučujícím metodickou pomoc při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • zajišťuje prevenci školní neúspěšnosti
  • organizuje přípravu plánů pedagogické podpory
  • organizuje přípravu individuálních vzdělávacích plánů
  • je kontaktní osobou pro spolupráci  s SPC a PPP
  • vyhodnocuje IVP a plány pedagogické podpory
  • spolupracuje s rodiči při realizaci doporučení z vyšetření PPP či SPC
  • pracuje s talentovanými žáky
  • účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce

 Konzultační, poradenské a intervenční práce:

  • péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení)
  • individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)
  • prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, konzultace)
  • techniky a hygiena učení určená pro žáky
  • skupinová a komunitní práce s žáky
  • koordinace preventivní práce ve třídě
  • podpora spolupráce třídy a třídního učitele
  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
  • konzultace s rodiči (popř. zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí

2. Poradenské činnosti poskytované výchovným – kariérovým poradcem


Mgr. Pavla Šimáková – vykonává všechny práce spojené s volbou povolání, zápis do 1. třídy, spolupráce s PPP a ÚP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou.


Náplň práce:

  • ve spolupráci s metodikem prevence organizuje výchovné a preventivní akce
  • informuje žáky 5., 7., 9. ročníků a jejich rodiče o možnostech dalšího studia
  • informuje o Burze škol, o výstavě Vzdělání a řemeslo, o dnech otevřených dveří, o přípravných kurzech.
  • spolupracuje se SŠ, organizuje besedy pro žáky 9. tříd
  • spolupracuje s ÚP při organizaci besed pro 9. ročník
  • spolupracuje s ÚP, SPC a PPP při testech profesní orientace
  • vydává zákonným zástupcům zápisové lístky a náhradní zápisové lístky pro SŠ
  • tiskne žákům přihlášky ke studiu
  • zajišťuje pomoc při vyhledávání škol, které organizují druhé a další kolo přijímacích zkoušek
     

 Metodická práce a vzdělávací činnost

  • participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
  • metodická pomoc třídním učitelům
  • metodická pomoc pedagogickým pracovníkům při přípravě vyrovnávacích opatření žáků se sociálním znevýhodněním a žáků se zdravotním znevýhodněním
  • vyžádané konzultace a metodické vedení pro pedagogické pracovníky
  • účast na pracovních poradách školy
  • koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence) a mimo školu ( školské a zdravotnické poradenské zařízení, neziskové organizace zabývající se školou a mládeží, atd.)
  • participace na přípravě přijímacích řízení k dalšímu vzdělávání ve střední škole
  • metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu obecně k výše uvedeným tématům prezentační a informační činnosti ve škole, dále besedy a osvěta 

 

3. Poradenské činnosti poskytované metodikem prevence


Mgr. Hana Matějková

a) Metodické a koordinační činnosti:

  • Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy.
  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  • Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  • Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
  • Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  • Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  • Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.

b) Informační činnosti:

  • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  • Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
  • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
  • Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
  • Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
     

c) Poradenské činnosti:

  • Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.

 


Pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách


Asistent pedagoga

  • Spolupráce s pedagogickými pracovníky školy při realizaci výchovné a vzdělávací činnosti (spolupráce s pedagogem při výkladu učební látky, individuální podpora žáků v průběhu výuky, náslech v hodinách).
  • Pomoc žákovi přizpůsobit se školnímu prostředí.
  • Pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovně – vzdělávací činnosti.
  • Pomoc při orientaci po školní budově, při přesunech mimo budovu.
  • Je součástí týmu pro tvorbu IVP.
  • Výroba speciálních didaktických pomůcek na vyučování.
  • Nácvik práce s kompenzačními pomůckami.
  • Příprava učebních textů na vyučování (přepisy, příprava diktátů a jiného písemného materiálu).
  • Kontrola domácí přípravy žáků a pomůcek.
  • Kontrolování a zajištění materiálního vybavení dítěte.
  • Pomoc při přípravě učebních pomůcek.
  • Pomoc s doučováním i mimo vyučovací hodiny.
  • Účast na pedagogických poradách a třídních schůzkách.
  • Komunikace se zákonnými zástupci žáků (návštěvy rodin, účast na třídních schůzkách, organizování účasti rodičů na školních aktivitách).
  • Podávání informací o žácích pedagogickým pracovníkům.
  • Spolupráce s třídními učiteli a poradenskými pracovníky při navrhování a zajišťování vyrovnávacích opatření, dle potřeby také spolupráce s poradenskými a dalšími subjekty mimo školu (školská poradenská zařízení, střediska výchovné péče, orgány sociálně-právní ochrany dětí apod.).
  • Pomoc při řešení konfliktních situací a kázeňských přestupků.
  • Pomoc při řešení sociálně nežádoucích jevů (zejména neomluvené absence žáků, užívání návykových látek, šikany, projevů rasismu, týrání žáků, apod.)
  • Informační a osvětová činnost.
  • Účast na vzdělávacích aktivitách určených pro asistenty pedagoga.

Třídní učitelé

  • dbá na vytvoření a dodržování pravidel třídy, které jsou v souladu se školním řádem
  • spolupracuje s výchovným poradce při vyhledávání a sledování problémových a ohrožených žáků při řešení jejich výchovných a výukových problémů,
  • spolupracuje s metodikem prevence, podílí se na realizaci školního preventivního programu, sleduje a vyhodnocuje vztahy ve třídě

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies