Září: Naslouchání a respekt v praxi

30.9.2024 - Veronika Kahounová

V září jsme se soustředili na rozvoj schopnosti naslouchat a zároveň jsme kladli důraz na respekt. Kromě toho jsme oslavili Den evropských jazyků, což nám poskytlo příležitost prozkoumat různé kultury a jazyky Evropy.

V rámci projektu Skills Builder jsme měsíc září věnovali schopnosti naslouchat. Tento projekt pomáhá dětem rozvíjet klíčové sociální dovednosti, které jsou nezbytné pro budování zdravých vztahů.

V mateřské škole bylo toto období ve znamení adaptace, objevování školky a navazování nových kamarádských vztahů mezi dětmi. Pro klidné a příznivé klima ve třídě je důležité vytváření a dodržování školkových pravidel, což vyžaduje vzájemné naslouchání a respekt. Děti si proto pravidla tvoří samy a vytvářejí si vlastní ikony těchto pravidel, jako například Ruce přátelství, ouškové, šnečkové, pusinkové nebo pravidlo 3: „Nejdřív zkus všechno sám, pak oslov kamaráda a když ani kamarád neporadí, jdi za paní učitelkou.“

Letošním rokem u nás na škole začalo partnerství mezi prvními a sedmými ročníky. Třídy se potkaly a zažily společně několik akcí. Děti se poznávaly při aktivitách venku, kde si musely velmi naslouchat, aby se navzájem poznaly. Sedmáci se učí respektovat potřeby mladších spolužáků.

V rámci projektu Den evropských jazyků, který se konal 26. září, každá třída představila jeden stát Evropy. Úkolem bylo vytvořit plakát o minimální velikosti A0, přičemž se celá třída zapojila metodou kresli – stříhej – nalepuj, ale netiskni. Tato aktivita vyžadovala spolupráci, naslouchání a respektování nápadů ostatních a nejtěžší pro nás pak byla závěrečná prezentace - mluvit o naší zemi bez prozrazení jejího názvu, improvizovat, když nás zklamala paměť a hlavně překonat nervozitu a stud. Zvládli jsme to a děti na sebe můžou být právem hrdé.

Další aktivity zahrnovaly:

  • Tvořivé činnosti: kresba libovolného dekoru fixami na sklo, tvorba broučků, kde školáci museli naslouchat instrukcím a respektovat práci svých spolužáků.
  • Nápravná keramika: tvoření s názvem "Jak se vidím a jak se jmenuji", kde žáci museli naslouchat svým pocitům a respektovat své vlastní vnímání.
  • Návštěva knihovny: děti se učily naslouchat příběhům a respektovat ticho a pravidla knihovny.
  • Aktivní podpora Šatníku Tábor, který koordinuje pomoc pro potřebné zasažené povodněmi. S velkým nasazením jsme se zapojili do sbírky čistících prostředků a trvanlivých potravin, abychom pomohli těm, kteří to nejvíce potřebují. Tato iniciativa vyžadovala naslouchání potřebám lidí v nouzi a respektování jejich situace.

 

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies