Co by dítě mělo umět
SEBEOBSLUHA A SAMOSTATNOST
Dítě by se mělo umět samo a rychle oblékat, zavázat si tkaničku, znát pravidla hygieny (používání toalety, umývání rukou, smrkání...). Samostatně plnit zadaný úkol (přiměřený věku a schopnostem dítěte).
PROSTOROVÁ ORIENTACE
Zvládnutí pojmů: vpravo/vlevo - zleva doprava, nahoře/dole, vpředu/vzadu, uprostřed, na kraji, před/za, hned před/hned za, první-prostřední-předposlední-poslední, na začátku/na konci,...
ORIENTACE V ČASE
Pojmy: dnes, zítra, včera, ráno, vpoledne, večer, dny v týdnu, roční období, řazení dějové posloupnosti, vyprávění pohádky.
SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ
Slabikování: vytleskávání slabik (ko-lo-toč), počet slabik, první slabika, rozlišování délky slabika a jejich grafický záznam, hláskování: poznávání hlásky ve slově (jaké písmeno je na začátku/na konci slova, slyšíš Č ve slově kočka, čepice, slon?...)
ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ
Rozlišování barev, tvarů, velikostí. Rozvoj zrakové paměti, rozlišování figury a pozadí.
MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY
Pojmy: více/méně/stejně, o jednu méně/více, větší/menší, lehké/těžké, malé/velké, /vysoké/nízké, počítání (do pěti), základní geometrické tvary, třídění, práce s podmínkou, pravdou a nepravdou aj.
RESPEKTOVÁNÍ POKYNŮ, PRÁCE S PODMÍNKOU A ROZVOJ MYŠLENÍ
Pokud dítěti zadáte nějaký úkol, důsledně dbejte, aby jej splnilo. Dávejte mu úkoly s různým počtem podmínek - roztřiď předměty podle barvy/pdle barvy a tvaru/podle barvy, tvaru a velikosti (například: "Dej na hromádku všechny malé modré čtverce."; "Přilož žlutou pastelku na hudební nástroje."
SMYSL PRO RYTMUS
Trénování písní, básní, říkadel a rozpočítadel, rytmická cvičení (vytleskávání rytmu, které děti opakují).
SPRÁVNÝ ÚCHOP TUŽKY
Správné uchopení psací potřeby, je základním předpokladem správného psaní. Psací potřeby by se měly držet lehce palcem a ukazováčkem, pero či tužka leží na prostředníčku. Prsty jsou pokrčené, ne prohnuté. Prohnutý ukazováček znamená příliš velký tlak na psací potřeby a může vyústit až v bolestivost prstu.
Kromě trénování správného držení tužky a nácviku psaní také uvolňujte ruku (mačkání a válení těsta, modelování, navlékání korálků, přebírání fazolí, hry s prsty...)
Prosíme, abyste děti školou nestrašili, žáci by se měli do školy těšit a ne se jí bát.